Hva er Kry?
Hva er Kry?
-
Om oss
Kry er en digital helsetjeneste som tilbyr psykolog- og legekonsultasjoner over video og på klinikk, samt utsendelse av hjemmetester. Med Kry kan du komme i kontakt med lege eller psykolog når og hvor det passer deg. Du finner våre klinikker på Smestad og i Vika i Oslo.
Vår misjon er å bygge en bedre og mer tilgjengelig helsetjeneste ved å digitalisere helsehjelp og gi pasienter behandling av høyeste kvalitet, uansett hvor og når de måtte trenge det.
På Kry sin nettside finner du flere medisinske artikler om en rekke helseplager. Her kan du lese om symptomer på ulike helseplager, forebygging og hvordan legene i Kry kan bistå.
Her kan du lese mer om Kry og våre tjenester.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Åpningtider
Åpningstider
-
Åpningstider for digital legetime
Du kan bestille legetime alle dager mellom 07.00-22.00. Dette inkluderer helger og røde dager. Du velger om du ønsker å bestille drop-in time eller time til et bestemt tidspunkt som passer deg.
Her kan du lese hvordan du kan booke en legetime.
-
Åpningstider for digital psykologtime
Du kan bestille psykologtime til bestemte tidspunkt mellom 07.00-22.00 mandag til søndag.
Her kan du lese mer om psykologtilbudet og hvordan bestille time.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Priser
Hva koster det å benytte seg av Kry?
-
Prisliste for alle tjenenster
Se oppdatert prisliste for alle tjenester her.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Hva kan legene i Kry hjelpe meg med?
Hva kan legene i Kry hjelpe meg med?
-
Når kan jeg bruke Kry?
Et utvalg av problemer og symptomer legene i Kry kan bistå med finnes her. Du kan bruke Kry sin digitale legetjeneste når du har problemer eller symptomer som ikke krever fysiske undersøkelser for å sette en diagnose. Trenger du fysisk undersøkelse eller har behov for prøvetaking, kan du få hjelp på en av Kry sine klinikker i Oslo.
I de tilfeller hvor legen mener det er hensiktsmessig, vil du kunne få resept på legemidler eller henvisning til spesialist.
-
Hva kan vi ikke hjelpe til med over videokonsultasjon?
Det er ikke alle medisinske problemer legene i Kry kan bistå med. Et utvalg symptomer og problemer legene ikke kan bistå med er
- Symptomer / problemer som krever fysiske undersøkelser, prøvetaking eller røntgen.
- Symptomer på lipødem.
- Oppstart av behandling som krever langsiktig og regelmessig kontakt med lege.
- Symptomer som indikerer lungebetennelse, bronkitt, ørebetennelse eller halsbetennelse. Disse tilstandene krever fysisk undersøkelse eller laboratorieprøver, noe vi foreløpig ikke tilbyr via Kry.
- Symptomer på urinveisinfeksjon og du er gravid, under 15 år eller mann. I disse tilfellene er det nødvendig med prøver.
- Antibiotikabehandling ved bakteriell vaginose. Vi kan imidlertid gi råd om ikke-medikamentelle tiltak.
- Symptomer på underlivsinfeksjon. Dette krever undersøkelse eller prøver.
- Behov for legemidler som kan være vanedannende, såkalte A- og B-preparater. Du vil ikke kunne få resept på slike medisiner via Kry.
Vær oppmerksom på at listen ikke er uttømmende.
Er du akutt syk bør du ringe 113 eller oppsøke legevakt.
-
Kan barna mine benytte seg av Kry?
Både barn og voksne kan få legehjelp i Kry-appen. Du velger hvem henvendelsen gjelder når du bestiller legetime. Prisen er den samme for barn og voksne. Både du og barnet må være med på konsultasjonen.
Under "Min profil" i Kry appen, kan du legge til barn under 18 år under kategorien "Mine barn". For å bestille en legetime til barnet ditt, logger du deg inn med din BankID, klikker på "Bestill legetime" og velger deretter at du bestiller timen på vegne av barnet ditt.
Er barnet 16 år eller eldre og har BankID kan de selv bestille time hos Kry.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Hva kan psykologene i Kry hjelpe meg med?
Hva kan psykologene i Kry hjelpe meg med?
-
Hva kan jeg snakke med Kry psykolog om?
Psykologene har kompetanse på et bredt spekter av problematikk og lidelser. Ingen tematikk er for lite til å søke støtte og hjelp. Vår psykologtjeneste er en "førstelinje"/lavterskel-tjeneste og ikke en egnet behandler for tyngre psykiske lidelser. Psykologtjenesten er tilgjengelig for de som er 18 år eller eldre.
Du kan lese mer om våre psykologer her.
-
Hvordan foregår psykologtimen?
Etter du har bestilt time, får du en oversikt på hjemskjermen eller under Aktiviteter på Min Profil. Du kan endre og kansellere timen inntil 48 timer før. Hvis du ikke allerede har gjennomført en selvtest og du tenker det er relevant for det du søker hjelp for, kan du gjerne gjøre det før timen. Da vil psykologen har et bedre utgangspunkt for samtalen.
10-20 minutter før møtet starter, får du en notifikasjon fra Kry-appen. Like før timen starter, logger du deg inn med BankID i Kry-appen på mobil, nettbrett eller datamaskin. Vi anbefaler at du laster ned Chrome for best videokvalitet på datamaskin.
Psykologen ringer deg der du er pålogget med BankID. Opplever du problemer med forbindelsen, kan du logge deg inn på en annen enhet (mobil, nettbrett eller datamaskin) og besvare anropet derfra. Psykologen vil alltid forsøke å ringe deg flere ganger.
Timen varer i 45 minutter. Mot slutten av timen avklarer dere om det skal settes opp en ny time. Det kan psykologen gjøre for deg.
-
Kan jeg snakke med Kry psykolog om alle type utfordringer og problemer?
Pasienter som lider av alvorlig psykisk sykdom, middels-moderat selvmordsrisiko, kompleks somatisk komorbiditet eller pasienter som allerede har kontakt med psykiatrisk helsevern, kan ikke hjelpes av psykologene i Kry.
Pasienter som har booket psykologitime og som ikke egner seg for behandling i Kry, vil få råd av psykologen om veien videre.
-
Jeg har helseforsikring. Dekkes forsikringen min psykologtimer i Kry?
Psykologtimer inngår ikke i helsetilbudet som leveres av Kry, men det kan være du får dekket psykologtimer gjennom forsikringen din. Vi anbefaler deg å ta direkte kontakt med forsikringselskapet ditt for å undersøke det.
Hvis psykologtimer inngår i helseforsikringen din, må du først få en henvisning av en Kry lege. Deretter må du melde sak hos forsikringselskapet ditt hvor du laster opp henvisningen. Det er viktig å være klar over at det er ditt eget ansvar å sende inn henvisningen. Det er nødvendig for at du kommer i kontakt med medisinsk rådgiver slik at et behandlingsløp kan starte. Når saken er meldt, vil en medisinsk rådgiver i forsikringselskapet vurdere saken opp mot forsikringsvilkår og sette deg i kontakt med en behandler i deres nettverk.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Bestilling og avbestilling av time
Bestilling og avbestilling av time
-
Fersk mamma helsekontroll
Avbestille time for full helsekontroll
Avbestillingsfristen for full helsekontroll med legetime og psykologtime er før kl 12:00, to virkedager før timen.Avbestille time med psykolog
Avbestillingsfristen for psykologtimer er før kl 12:00, to virkedager før timen.Avbestille time med lege
Avbestillingsfristen for legetime er 3 timer før timen.Du avbestiller ved å ringe 23 65 34 30 eller sende en e-post til support@kry.no.
Hvis du har betalt for timen på forhånd og avbestiller den før fristen, vil du få refundert hele beløpet. Tilbakebetaling tar mellom 1-7 virkedager.
Timer som ikke blir avbestilt før fristen vil ikke bli refundert.
Om du tar kontakt for å gjøre endringer etter avbestillingsfristen vil vi forsøke å imøtekomme ditt behov, ved for eksempel å flytte på timen din. Vi kan allikevel ikke garantere dette og anbefaler å avbestille eller endre timen før fristen over.
-
Ned i vekt
Endre eller avbestille time
Du kan avbestille eller endre på timen din kostnadsfritt inntil kl 12:00, to virkedager før timen. Dette gjør du ved å ringe Kry Support på 23 65 34 30 eller sende en e-post til support@kry.no.
Om du tar kontakt for å gjøre endringer etter avbestillingsfristen vil vi forsøke å imøtekomme ditt behov, ved for eksempel å flytte timen din. Vi kan allikevel ikke garantere dette og anbefaler å avbestille eller endre timen før fristen over så du slipper avbestillingsgebyr.
Dersom du ikke møter opp eller avbestiller etter avbestillingsfristen, vil du bli fakturert for 50% av timeprisen.
-
Legetime
Bestille time
Bestilling av legetime foregår i Kry appen. Du velger om du ønsker å bestille drop-in time eller time til et bestemt tidspunkt.Endre eller avbestille time
Har du bestilt en time til bestemt tidspunkt, kan du endre eller avbestille den i Kry appen senest 1 time før timen starter. Når du avbestiller timen din vil du automatisk få pengene dine tilbake. Tilbakebetaling tar mellom 1-7 virkedager.I hvilke tilfeller kan beløpet refunderes?
Gjennomførte legetimer tilbakebetales ikke. I de tilfeller hvor legen er mer enn 30 minutter forsinket til den avtalte timen*, kan du få refundert beløpet. Dette gjelder kun timer som er bestilt minst ett døgn i forveien.Dersom du har betalt for en legetime som ikke kunne gjennomføres grunnet tekniske problemer, kan du få tilbakebetalt beløpet ved å kontakte support@kry.no.
*Gjelder kun ved avtalt tidspunkt, ikke drop-in.
-
Psykologtime
Bestilling av time
Bestilling av psykologtime foregår via Kry-appen eller ved innlogging på Kry sin hjemmeside. I oversikten over ledige timer får du opp timer som er inntil 24 timer til og timer som er opp til en måned frem i tid.Endre eller avbestille time
Ja, du kan avbestille og endre timen din.
Avbestillingsfristen for psykologtimer er før kl 12:00, to virkedager før timen. Du avbestiller ved å ringe 23 65 34 30 eller sende en e-post til support@kry.no.
Hvis du har betalt for timen på forhånd og avbestiller den før fristen, vil du få refundert hele beløpet. Tilbakebetaling tar mellom 1-7 virkedager.
Timer som ikke blir avbestilt før fristen vil ikke bli refundert.
-
Hva skjer dersom jeg glemmer eller kommer for sent til timen?
Lege og psykolog vil forsøke å ringe deg flere ganger og vil sende deg en melding i Kry-appen dersom de ikke får tak i deg. Du er ikke berettighet refusjon ved glemte eller forsentkomming.
-
Får jeg kvittering for min time hos Kry?
Ja, bestillingsbekreftelsen er gyldig som kvittering.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Kan jeg bruke Kry når jeg reiser eller er bosatt i utlandet?
Kan jeg benytte Kry når jeg reiser eller er bosatt i utlandet?
-
Kan jeg bruke Kry i utlandet?
Ja, du kan snakke med både lege og psykolog uansett hvor i verden du befinner deg. Det eneste du trenger er god internettforbindelse og BankID ved legekonsultasjoner.
Kry-legene kan skrive ut EU-resepter, i henhold til reglementet. Vær oppmerksom på at enkelte apoteker kan avvise resepter til tross for gyldig resept i henhold til EU-direktivet.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Hjemmetester
Hjemmetester
-
Hvilke hjemmetester har dere?
Vi en hjemmetest som tester for både klamydia og gonoré samtidig. Ved indikasjon kan du også bli testet for mycoplasma. Du kan lese mer og bestille den her.
-
Hvordan bestiller jeg hjemmetest?
Hjemmetesten kan du bestille ved å følge denne linken eller gå direkte inn i appen. Svar på spørsmålene og følg anvisningen.
-
Når kan jeg teste meg for kjønnsykdommer?
Vi anbefaler at du tar testen tidligst to uker etter at du sist hadde ubeskyttet sex. Det kan ta opp til 14 dager fra du er utsatt for smitte til klamydia eller gonoré kan påvises ved test.
- Jeg har ikke mottatt testen min. Hva gjør jeg?
-
Hvordan sender jeg hjemmetesten tilbake?
Du sender testen til analyse i konvolutten som følger med pakken. Den er ferdig frankert, som betyr at du verken trenger å kjøpe frimerke eller betale for sendingen. Du leverer den i Post i Butikk eller på postkontor.
-
Hvordan får jeg testresultatet?
Testresultatet blir sendt til innboksen din i Kry-appen når analysen er klar. Ved positivt testresultat er oppfølging og resept på behandling inkludert i prisen du betalte.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Resepter
Resepter
-
Kan jeg få antibiotika hos Kry?
I noen tilfeller kan ikke vi i Kry skrive ut antibiotika ved videokonsultasjon. Dette gjelder blant annet ved halsbetennelse, nedre luftveisinfeksjoner som bronkitt eller mistanke om lungebetennelse, ørebetennelse eller urinveisinfeksjoner for gravide kvinner, barn under 15 år samt menn/gutter. Disse diagnosene krever fysisk undersøkelse og/eller labratorieprøver.
Vi følger faglige retningslinjer når vi skriver ut resept på antibiotika.
-
Kan jeg få resepter hos Kry?
Ja, du kan få resept på legemidler akkurat som på et vanlig legekontor. Vi kan også hjelpe deg med å fornye resepter på dine faste medisiner. Vi anbefaler imidlertid at fastlegen gjør dette så langt det er mulig.
Som hovedregel skriver vi ikke ut resept for mer enn maks ett uttak eller maks tre måneder av gangen. For å kunne gi forsvarlig helsehjelp vil vi be om samtykke å gå inn i Reseptformidleren for å se hvilke andre medisiner du har fått resept på siste tiden. Uten samtykke fra deg vil vi ikke kunne skrive resept.
Legene i Kry skriver ikke resept på blant annet:
- Resepter du ikke har hentet ut på apotek i løpet av de siste 15 månedene
- Vanedannende medisiner (såkalte A-og B-preparater)
- Pregabalin (-Lyrica) og Gapapentin
- Legemidler som krever tett oppfølging av fastlege eller sykehus
- Legemidler som krever fysiske undersøkelser / prøvetaking før foreskriving
- Mange sovemedisiner og smertestillende er vanedannende, og vil ikke kunne foreskrives via vår tjeneste
-
Kan legene i Kry gi meg reseptfornyelse?
Legene i Kry kan gi reseptfornyelse. Kry tilbyr imidlertid ikke reseptfornyelse på følgende legemidler:
- Legemidler som du ikke har hentet ut fra apotek i løpet av de siste 15 månedene.
- Legemidler som er potensielt vanedannende (såkalte a - og b-preparater).
- Legemidler som vanligvis brukes i avgrensede perioder (f. eks. antibiotika).
- Legemidler som krever spesialistoppfølging.
Reseptfornyelse kan gjøres direkte i Kry appen, uten å bestille videokonsultasjon. Du kan bare bestille én reseptfornyelse av gangen. Normalt håndterer vi din forespørsel innen to timer innenfor våre ordinære åpningstider.
Ønsker du å fornye flere resept samtidig, anbefaler vi at du bestiller en videokonsultasjon med en av våre leger. I noen tilfeller vil du få melding om at legen har behov for mer informasjon, og du vil anbefales å bestille et videomøte. Dersom vi ikke kan fornye resepten din, vil du få pengene dine tilbake.
-
Kan jeg hente min resept på et hvilket som helst apotek?
Ja, du kan hente din resept på valgfritt apotek i Norge.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Henvisninger
Kan Kry gi meg henvisninger?
-
Kan jeg få henvisning hos Kry?
Du kan få henvisning til spesialist dersom legen mener det er et riktig tiltak. Leger hos Kry skal gjøre selvstendige vurderinger av hver enkelt pasient, og gi best mulige råd og behandling. Legene følger de samme prinsippene for god og forsvarlig helsehjelp og for henvisninger generelt, uavhengig om du er forsikringspasient eller privatbetalende.
Det er enkelte problemstillinger Kry ikke henviser til i spesialisthelsetjenesten. Vi kan ikke skrive henvisninger for å starte opp med utredninger som krever regelmessig oppfølging.
-
Kan jeg bli henvist til radiologiske undersøkelser?
Leger i den digitale legetjenesten kan ikke henvise til radiologiske undersøkelser (røntgen, CT, MR, ultralyd, mammografi). Årsaken er at det som oftest kreves en fysisk undersøkelse for å kunne henvise til denne typen undersøkelser og fordi vi har begrenset mulighet til å følge opp i etterkant.
Kry har imidlertid mulighet til å henvise til radiologiske undersøkelser dersom du har en fysisk konsultasjon på en av våres klinikker i Oslo.
-
Kan jeg bli henvist til fysioterapeut, manuellterapaut og kiropraktor?
Det kreves ikke henvisning for behandling hos fysioterapeut, manuell terapeut eller kiropraktor. Du kan oppsøke behandler selv, enten privat eller offentlig. Legene i Kry kan imidlertid veilede deg til hva slags behandling som er mest hensiktsmessig.
-
Hvordan sendes henvisningen?
Henvisning til spesialist via din helseforsikring
Henvisning sendes til innboksen din i Kry-appen. Du må selv melde sak hos forsikringselskapet og laste opp henvisningen. En kunderådgiver i forsikringselskapet vil vurdere henvisningen og henvise deg til egnet behandler. Det er viktig å være klar over at det er ditt eget ansvar å sende inn henvisningen.Henvisning til offentlig spesialist
Henvisningen sendes direkte til aktuelle spesialist og du vil bli kontaktet av spesialisten for time.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Legeerklæring og sykmelding
Legeerklæringer
- Legeerklæring
-
Sykmelding
Les mer om når vi oftest kan utstede sykmelding her på våre klinikker. OBS. Per 1. juli 2023 kan vi ikke lenge skrive ut sykmelding over video.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Hvem jobber i Kry?
Hvilke leger og psykologer jobber i Kry?
-
Leger og psykologer
Kry er en medisinsk-teknisk løsning som samarbeider med helsepersonell som leverer helsetjenester via tjenesten.
Alle leger som jobber for Kry har norsk autorisasjon. Det kreves god og bred erfaring fra blant annet allmennmedisin. Legene arbeider deltid hos Kry og ved siden av jobber de fleste som fastleger, legevakt eller sykehus.
Psykologer som jobber i Kry har norsk autorisasjon og bred erfaring fra norsk psykisk helsevern. I likhet med legene, arbeider psykologene deltid i Kry.
Alle leger og psykologer har fått grundig opplæring av Kry.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Journalføring
Journalføring
-
Vil legen/psykologen skrive journal etter timen?
Ja, det føres journal på akkurat samme måte som ved en vanlig lege- og psykologtime. Kry bruker et godkjent elektronisk pasientjournalsystem.
-
Kan legen/psykologen se mine tidligere journalnotater?
Legen/psykologen kan se notatene fra dine tidligere konsultasjoner med Kry. Vårt journalsystem er ikke koblet sammen med journalsystemet fra eksempel sykehus og fastlege. Kry har derfor ikke tilgang til disse journalnotatene.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Informasjonssikkerhet
Informasjonssikkerhet
-
Er det sikkert?
All datatrafikk på Kry, inkludert videomøtet, er beskyttet med kryptering.
Helsepersonell som jobber for Kry logger seg inn med egne ID-kort, som sikrer identiteten deres.
-
Hvordan lagres min informasjon?
Informasjon fra timeavtaler behandles som sensitive opplysninger i henhold til personvernloven og pasientsikkerhetsloven. Videomøtene på Kry blir ikke tatt opp og dokumenteres ikke utover legen eller psykologens notater i din journal, akkurat som ved et vanlig lege eller psykologbesøk. For mer informasjon om hvordan dine personlige opplysninger blir behandlet henviser vi til brukervilkårene.
-
Hva er GDPR
1. Hva er GDPR og hva innebærer det for meg?
GDPR står for General Data Protection Regulation, og er en ny personvernforordning som gjelder innenfor EU fra og med 25 mai 2018. GDPR regulerer hvordan bedrifter og organisasjoner får behandle dine personlige data.
GDPR vil ikke påvirke bruken av tjenestene våre, så vær ikke bekymret - brukerkontoen din vil fungere som vanlig! GDPR gir deg større påvirkning for hvordan dine personlige opplysninger kan bli brukt. Dine rettigheter er beskrevet mer detaljert i vår personvernpolicy.
2. Hva er personopplysninger?
Personopplysninger er all slags informasjon som kan knyttes direkte eller indirekte til en levende person. Eksempel på personopplysninger er navn, personnummer, postadresse og e-postadresse, men også annen informasjon knyttet til den fysiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identiteten til en person.
3. Hvordan håndterer Kry mine personlige data? Hva slags sikkerhet har dere?
Vårt mål er alltid å gi behandling av høy kvalitet, og for å gjøre det samler vi personlig data om deg som beskrevet ovenfor. Tilgang til denne informasjonen er begrenset til de personer som behandler deg eller som en del av vårt kontinuerlige kvalitetsarbeid og produktutvikling. Vi på Kry tar din sikkerhet på største alvor og jobber kontinuerlig for å sikre sikkerheten til våre systemer. Vi gjør dette ved å benytte en kombinasjon av våre egne eksperter, automatiske og manuelle tester, og regelmessige revisjoner fra uavhengige tredjeparter.
4. Hva slags personlige data håndterer Kry om meg?
Vi håndterer grunnleggende personlige opplysninger som navn, adresse, personnummer og telefonnummer. Vi behandler også medisinske data levert av deg, eller hentet fra annet helsepersonell med ditt samtykke.
5. Så, hvor lagrer dere mine personlige data?
Kry lagrer de fleste av personopplysningene i vårt spesialbyggede sikre system. Dette systemet ligger på servere levert av en tredjepart som fungerer som databehandler for oss, lokalisert i EU (hovedsakelig i Irland).
6. Betyr dette at dere sender mine dataene utenom Norge eller EU?
Vi lagrer ikke dine sensitive personlige data (for eksempel data knyttet til helsen din) utenfor EU. Noen ganger kan noen av dine personlige data behandles av våre partnere utenfor EU. Hvis personopplysninger overføres til våre partnere utenfor EU, vil slik overføring kun gjennomføres under forutsetning av at overføringen er lovlig i henhold til gjeldende lov om datasikkerhet.
7. Hvor lenge lagrer dere mine personlige data?
Når det gjelder medisinske personopplysninger, er det norsk lovgivning for behandling av medisinske opplysninger som krever at vi lagrer journaler for en viss periode.
Ikke-medisinske personopplysninger vil bare bli lagret så lenge som nødvendig for at vi skal kunne tilby tjenestene på en tilfredsstillende måte, i samsvar med GDPR, og annen gjeldende lovgivning.
8. Jeg vil gjerne bli "glemt", og at du fjerner alle mine personlige data fra systemene deres. Hvordan går jeg fram for at dette skal gjøres, hvordan gjøres dette, og hvor lang tid vil det faktisk ta?
Så lenge du er pasient, blir de fleste av dine personlige data behandlet som medisinske opplysninger. I henhold til norsk lov må journaler lagres i en viss tidsperiode. og retten til å bli glemt er ikke dekket av lovgivningen.
Når det gjelder andre personopplysninger, for eksempel data som ble gitt når du logget på Kry appen (unntatt personopplysninger som vi er forpliktet til å lagre i henhold til lovkrav i forbindelse med medisinske opplysninger), er du alltid velkommen til å kontakte vår kundestøtte på privacy@kry.se, og vi vil hjelpe deg.
Hvis du ber om å bli glemt, vil ikke-medisinske data bli fjernet fra våre systemer med en gang, men senest innen tretti (30) dager etter din forespørsel. Vi vil varsle deg skriftlig og bekrefte hvilke personlige data som er slettet og hvilken dato dette skjedde.9. Hvis jeg har flere spørsmål vedrørende behandling av personlige opplysninger i Kry, hvem skal jeg kontakte?
Du er alltid velkommen til å kontakte oss på privacy@kry.se. Vi vil gjøre vårt beste for å svare på dine spørsmål så raskt som mulig.
-
Hvem kan se svarene fra symptomskjemaet før timen?
Det er bare legen eller psykologen som behandler deg som har tilgang til svarene dine. Før timeavtalen vil legen eller psykologen gå gjennom svarene dine for å forberede seg til timen.
-
Hvor kan jeg henvende meg med eventuelle klager?
Dersom du ikke er fornøyd med tjenesten eller misfornøyd med måten du ble møtt på, vil vi gjerne at du deler dine synspunkter med oss. Henvend deg direkte til oss her på Kry: support@kry.no Gi gjerne en beskrivende forklaring om hva og hvorfor du er misfornøyd med.
Helsepersonell i Kry er underlagt norsk regelverk. Du kan derfor også henvende deg til Pasientombudet eller Fylkesmannen i ditt fylke.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Tekniske spørsmål
Tekniske spørsmål
-
BankID
Kry benytter seg av BankID for å identifisere pasienten. Det er derfor nødvendig at du har BankID for å logge inn i Kry appen og bestille time. Er du under 16 år og ikke har BankID, kan foreldrene dine eller andre foresatte bestille time med sin BankID.
-
Hva slags utstyr og programvare må jeg ha for å bruke Kry?
Kry sin app er tilgjengelig på iOS (v.15.0 eller senere) og Android (v.8.0 eller senere).
Du trenger også BankID eller BankID på mobil for å logge inn, samt en god internettforbindelse.
-
Hva gjør jeg hvis legen ikke ringer eller har andre problemer?
Dersom du opplever at legen ikke ringer deg i Kry appen, blir avbrutt i et videomøte eller at du har ventet mye lenger enn forventet, er det ofte på grunn av dårlig nettverk eller at du har en eldre versjon av Kry appen. Under er noen gode tips til hvordan dette kan løses.
Forsøk dette:
- Sørg for at du er innlogget i appen i forkant av timen. Innlogging skjer med BankID eller BankID på mobil.
- Oppdater Kry appen i App Store eller Google Play ved å slette appen og laste den ned på nytt
- Sjekk at du har et raskt og stabilt internett eller 4G.
- Tillat varslinger fra Kry appen, sjekk at du har gjort dette under “Varslinger” i Innstillinger på mobilen.
- Tillat at Kry appen får tilgang til mikrofon/lyd og kamera på mobilen, dette blir du spurt om når KRY-legen tar kontakt via appen.
- Flytt deg til et annet sted, internettkvaliteten kan variere fra rom til rom.
- Om du ikke får snakket med Kry legen på grunn av tekniske problemer, må du gjerne bestille en ny time og ta kontakt med support for å få refundert den første timen.
Kan du ikke finne det du leter etter?
Forsikring
Forsikring
-
Hvordan registrerer jeg forsikringen min?
Du kan bruke Kry enten kostnadsfritt eller mot en egenandel om du har helseforsikring.
Slik registrerer du forsikringen:
- Logg inn i appen
- På hovedmenylinjen nederst i Kry appen trykker du på "Forsikring"
- Trykk på "legg til"
- Velg ditt forsikringsselskap
- Skriv inn avtalenummeret ditt. (Inneholder avtalenummeret punktum, fjerner du alt etter det første punktumet.
Ved registrering av avtalenummer vil fremtidig legehjelp bli helt eller delvis dekket av forsikringen din.
-
Kan samboeren min bruke samme avtalenummer som meg for våre felles barn?
For å finne ut om din samboer kan bruke forsikringen din på vegne av felles barn, må du først undersøke dette med forsikringselskapet. Hvis forsikringen dekker dette, kan h*n bestille time til barna med ditt avtalenummer.
-
Hvorfor får jeg feilmelding når jeg legger inn avtalenummeret?
Sørg først for at du har oppgitt avtaleummeret som er tilknyttet helseforsikringen din.
Husk at du bare skal oppgi bokstav- og tallrekken før punktum. I de tilfeller hvor versjonnummeret finnes på slutten av avtalenummeret, eksempelvis .1.1. skal dette fjernes.
Om du fortsatt får feilmelding, send en mail til support på: support@kry.no
Kan du ikke finne det du leter etter?
Kry Support
Kry Support
-
Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon til Kry Support:
- support@kry.no
- +47 23653430
Vennligst kontakt oss på mail hvis du har spørsmål. Vær oppmerksom på at vi ikke besvarer medisinske spørsmål på hverken mail eller telefon.
- Kry Support for vår digitale tjeneste er åpen fra 0900-1130 i ukedagene.
- Kry klinikk for spørsmål til klinikk er åpen mellom 0800-1600
Vi er stengt i helger og høytider.